Friday, April 13, 2012

Syafaat Rasullulah S.A.W


Kelak pada hari kiamat, Allah mengumpulkan seluruh manusia dari awal hingga akhir, pada suatu lapangan. Maka setiap orang akan saling melihat dan saling mendengar. Matahari hampir kepada manusia, hingga manusia merasa gelisah dan menderita. Sampai mereka tidak lagi mampu menanggungnya . Maka manusia saling berkata ;"Tidakkah kamu fikirkan penderitaan kamu?

Tidakkah kamu mengetahui siapa orang yang dapat memberikan syafaat untuk kamu kepada Allah?"
Berkata sebahagian manusia kepada bahagian yang lain ." Bapa kamu Adam!".

Maka pergilah manusia kepada Adam dan mereka berkata kepada Adam:"Wahai Adam, engkau adalah bapa seluruh manusia. Allah ciptakan engkau dengan tangan-NYA. Dan Allah tiupkan roh-NYA kepadamu dan Allah telah perintahkan malaikat untuk sujud kepadamu dan Allah menempatkanmu di dalam syurga. Tidakkah engkau memberikan syafaat untuk kami kepada Rabbmu? Tidakkah engkau melihat bagaimana penderitaan kami?"

Nabi Adam menjawab:" Sesungguhnya pada hari ini Rabbku telah murka , dengan kemurkaan yang belum pernah terjadi sebelum dan sesudahnya seperti kemurkaan -NYA pada hari ini. Dan sesungguhnya Allah pernah melarangku mendekati suatu pohon , namun aku melanggarnya . Pergilah kamu kepada selain akiu! Pergilah kepada Nuh. "

Pergilah manusia menemui Nabi Nuh, kemudian berkata:" Wahai Nuh! Engkau adalah rasul yang pertama di muka bumi dan Allah telah memberimu nama ' Abdul Syakur' ( hamba yang bersyukur ). Tidakkah engkau melihat perderitaan kami? Tidakkah engkau mahu memberikan syafaat untuk kami kepada Rabbmu?"

Nabi Nuh menjawab:" Sesungguhnya pada hari ini Rabbku telah murka , dengan kermurkaan yang belum pernah terjadi sebelum dan sesudahnya, seperti kemurkaaNYA pada hari ini. dan sesungguhnya aku dahulu memiliki doa yang aku pakai untuk mendoakan keburukan atas kaumku. Pergilah kamu kepada selain aku. Pergilah kamu kepada Ibrahim!" .

Pergilah manusia menemui Nabi Ibrahim , kemudian berkata: " Wahai Ibrahim, engkau adalah Nabi Allah dan juga kekasih Allah dari penduduk bumi. Berilah syafaat untuk kami kepada Allah! Tidakkah engkau lihat keadaan kami ini?"

Nabi Ibrahim menjawab: " Sesungghnya pada hari ini Rabbku telah murka , dengan kemurkaan yang belum pernah terjadi sebelum dan sesudahnya , seperti kemurkaanNYA pada hari ini . Sesungguhnya aku pernah berdusta tiga kali. Pergilah kamu kepada yang selain aku. Pergilah kepada Musa!"

Kemudian pergilah mereka kepada Nabi Musa dan berkata:" Wahai Musa, engkau adalah utusan Allah . Allah telah memberimu keutamaan atas manusia dengan risalah-NYA dan kalam-NYA. Berikan syafaat untuk kami kepada Rabbmu. Tidakkah engaku melihat apa yang telah kami alami ?"

Nabi Musa menjawab:" Sesungguhnya pada hari ini Rabbku telah murka , dengan kemurkaan yang belum pernah terjadi sebelum dan sesudahnya, seperti kemurkaan-NYA pada hari ini. Sesungguhnya aku aku telah membunuh , yang tidak diperintahkan Allah untuk membunuhnya. Pergilah kamu kepada selain aku. Pergilah kamu kepada Isa.'

Kemudian pergilah mereka kepada Nabi Isa dan berkata:" Wahai Isa! Engkau adalah utusan Allah  dan KalimahNYA , yang telah diturunkan kepada Maryam dan merupakan dari Allah , dan engkau dapat kepada manusia sejak bayi. Berikanlah syafaat untuk kami kepada Rabbmu. Tidakkah engkau melihat apa yang telah kami alami ?"

Nabi Isa menjawab :" Sesungguhnya pada hari ini Rabbku telah murka , dengan kemurkaan yang belum pernah terjadi sebelum dan sesudahnya, seperti kemurkaan-NYA pada hari ini. Nabi Isa tidak menyebut dosanya. Nabi Isa berkata :"Pergilah kamu kepada selain aku. Pergilah kepada Muhammad S.A.W ".

Maka pergilah mereka kepada Nabi Muhammad S.A.W . Mereka berkata:" Wahai Muhammad , engkau adalah utusan Allah, dan engkau adalah penutup para Nabi. Dan sesungguhnya Allah telah mengampuni bagimu dosamu yang telah lalu dan dosamu yang akan datang. Berikanlah syafaat untuk kami kepada Rabbmu. Tidakkah engkau melihat apa yang telah kami alami?"

Maka Nabi Muhammad S.A.W pergi ke bawah 'Arsy lalu bersujud kepada Allah. Kemudian Allah membukakan untuknya puji-pujian yang tidak pernah dia baca dan ucapkan sebelumnya. Kemudian dikatakan kepada Nabi Muhammad S.A.W ." Wahai Muhammad ! Angkatlah kepalamu dan mintalah, engkau akan diberi. Dan mintalah syafaat , engaku akan diberi syafaat. " 


Maka Rasullulah S.A.W mengangkat kepalanya dan berkata:" Umatku Ya Rabbi, umatku Ya Rabbi!"

Dikatakanlah kepada Nabi Muhammad S.A.W : " Wahai Muhammad , masukkanlah orang-orang yang tidak dihisab dari umatmu melalui pintu sebelah kanan dari pintu-pintu syurga yang ada. Untuk pintu -pintu syurga yang selain itu, mereka sama seperti manusia yang lainnya."

Rasullulah S.A.W bersabda : " Demi Zat yang jiwaku ada di tanganNYA? Sesungguhnya jarak antara dua sisi pintu syurga itu bagaikan jarak dua sisi pintu syurga bagaikan jarak antara Makkah dan Hijr, atau seperti jarak antara Makkah dan Bushro.

( Sumber : hadith Abu Hurairah,riwayat Bukhari Muslim dalam Riyadhus Salihin No.1866)

G+

Komentar Anda

 
Indoking (Kumpulan Berbagai Macam Informasi) © Copyright 2015 - Designed by Muhammad Iqbal
Back to top
Selamat Datang di www.indoking.blogspot.co.id (Download Mp3, Software, Games, Film, ebook, Chord Gitar, Tips and Trick, Operator Sekolah, Android, dll). Terima Kasih Atas Kunjungannya, Jangan lupa Komentarnya, Dan Berkunjunglah Kembali Untuk Mendapatkan Informasi Terbaru 2016.